Het noorden van Zuid-Afrika

Na Namibië hebben we nog een paar dagen doorgebracht in het noordwesten van Zuid-Afrika (provincie Northern Cape), vlakbij de grens met Namibië. Daar zijn meerdere nationale parken, waarvan we er twee hebben bezocht: Kgalagadi en Augrabies Falls. Het gebied is ook een wijnregio die 10% van Zuid-Afrikaanse wijn produceert; een bezoek aan wijngaarden mocht dus niet ontbreken.

Terug in Zuid-Afrika

Kgalagadi Nationaal Park

Omdat we in Etosha geen grote roofdieren hadden gezien (leeuw/luipaard/cheetah) en we sowieso nog nooit een cheetah van dichtbij gezien hebben, besloten we naar Kgalagadi NP te gaan, omdat deze bekend is om de grote aantallen roofdieren. Helaas hadden we pech. Terwijl de mensen in de auto naast ons op het parkeerterrein vertelden dat ze zojuist binnen 10 min een leeuw en een cheetah hadden gezien, hebben wij niets van dat alles gezien. Wel hebben we de grootste verzameling gemsbokken gezien (het park heette vroeger gemsbok-park), veel andere grazers en heel veel vogels. Bovendien ligt het park in het duinlandschap van de Kalahari-woestijn, dus konden we genieten van een mooi en bijzonder landschap.

Grote groep springbokken

Wildebeesten in mooi duinlandschap

Jackal

Heel veel gemsbokken (dit is maar klein deel van wat we gezien hebben)

Vechtende gemsbokken

Roofvogel

Familie meerkatten

Mooi vogeltje

We verbleven op een rustige camping buiten het park. Waar ze semi-wilde meerkatten hadden. (Ze waren opvang voor meerkatten die bevrijd waren uit gevangenschap; het is verboden een meerkat als huisdier te hebben maar dat komt af en toe wel voor.) En waar we lekker konden braaien. En het ’s nachts en ’s ochtends heel erg koud was! (rond het vriespunt)

Onze campingplek met braai

Camping met meerkatten

Meerkatfamilie

Spelende meerkatten

Vanaf het park reden we naar Upington, twee uur lang door de woestijn op een prachtige asfaltweg met bijna geen verkeer. (In Namibië zou dit geen asfaltweg zijn geweest, dus we hebben er van genoten;) )

En ja, deze foto heb ik staande op de weg gemaakt, terwijl auto's daar 120 km/u mogen. Zo weinig verkeer was er...

En ja, deze foto heb ik staande op de weg gemaakt, terwijl auto’s daar 120 km/u mogen. Zo weinig verkeer was er…

Augrabies Falls Nationaal Park

Upington was een goede stop voor boodschappen (na drie dagen geen winkel gezien te hebben) en om ergens te gaan lunchen. (De keuze was snel gemaakt met maar één restaurant dat niet onderdeel was van een keten.)

Vervolgens reden we door naar Augrabies Falls NP. Bij Augrabies stort de Oranjerivier vrij spectaculair via een waterval naar beneden om vervolgens door een diep ravijn te stromen. De watervallen zijn de moeite waard, maar ook de omgeving is mooi, met leuke wandelmogelijkheden.

De waterval van Augrabies

Lunch met uitzicht

Kleurrijke hagedis

We hebben een mooie wandeling gemaakt in het park.

In Augrabies NP

De rivier stroomt hier door het ravijn

De eerste wolkjes na wekenlang strakblauwe luchten

We passeerden een groep baboons die gelukkig banger voor ons waren dan andersom

Op het uitzichtpunt

Het water stroomt overal door het park, met gesleten rotsen en potholes

Afkoelen bij het water 😉

Water over de weg

De dag erna gingen we naar een andere deel van het park: Riemvasmaak. Daar hebben ze een hot spring in een mooie omgeving. Omdat toen de schoolvakanties voorbij waren, hadden we de plek voor onszelf.

Riemvasmaak

Vlakbij de hot springs

Privé hot springs

De volgende dag hebben we verschillende wijnen geproefd in de regio: lekker en niet duur! Dus we hebben onze Zuid-Afrikaanse wijnvoorraad enigszins uitgebreid 😉

Wijnproeven bij Oranje Rivier Wineries

Na wederom lunch in Upington reden we terug naar Johannesburg. Waar vandaan Anneke twee dagen later vertrok naar Nederland. Frans zou nog 2,5 week in Zuid-Afrika blijven.

Op het vliegveld voor Anneke's vertrek

Op het vliegveld voor Anneke’s vertrek