Kaapstad en de wijnroute

We hebben het aanbod van Richard en Robin, die we in Port Shepstone hadden ontmoet, om bij hun in Kaapstad te verblijven van harte aangenomen. En zo reden we ’s middags hun straat in met de hilarische naam “Keert de Koe”.

Het was erg leuk hun weer te zien en ze hadden een pan groentesoep en een fles rode wijn voor ons klaarstaan, dus we hebben een gezellige avond gehad.

Richard en Robin

Neighbourgoods Market

We hadden de Neighbourgoods Market in Johannesburg al twee keer bezocht; nu hadden we de kans het origineel in Kaapstad te bezoeken, gelegen bij een oude koekjesfabriek.

Lekkere, home made bouillon

Durbanville Hills

Met Murray en Marije, ook kennissen uit Crossroads die nu in Zuid-Afrika wonen (en een Nederlands/Zuid-Afrikaans stel), hebben we op zaterdag afgesproken voor lunch. Daarna zijn we wijn gaan proeven bij Durbanville Hills, waar we lekker in de zon een wijn en chocolade pairing probeerden: een nieuwe, en goede ervaring. Gerdi (die we ook kennen van Crossroads) kwam er ook gezellig bij.

fr_408

Met Murray, Marije, hun dochter, en Gerdi

fr_409

Met ‘de berg’ (zoals de lokale mensen verwijzen naar de Tafelberg) op de achtergrond

Wine and chocolate pairing

Ondertussen speelden de kinderen in de speeltuin…

Uitzicht van Durbanville Hills

Uitzicht van Durbanville Hills op Kaapstad en Tafelberg

Teruggekomen bij ons tijdelijke thuis in Kaapstad dachten we even uit te rusten, maar de moeder van Robin was jarig en het was feest dus we deden gezellig mee met een lekker glaasje wijn en hapjes. Dit vinden we bijzonder en leuk van Zuid Afrika, dat mensen je zomaar uitnodigen voor feestjes en dineetjes met vrienden en familie; open, gastvrij en makkelijk.

Later die avond zijn we ook nog naar een vriendin van Frans gereden die hij nog kent van toen zij au pair was in Amsterdam. Ze is nu getrouwd en beiden werken ze in een ziekenhuis. We hebben wat interessante verhalen gehoord over de medische wereld in Zuid-Afrika. Het was erg gezellig, maar we waren uiteindelijk na middernacht thuis en doodop na een lange, gevulde dag!

Wandelen in Newlands

’s Middags de volgende dag hadden we met Nicky afgesproken om te gaan hiken. Nicky kennen we uit Amsterdam en zij woont inmiddels al ruim een jaar in Kaapstad. We hebben de Contour Path gelopen in het Newlands Forest, met mooie uitzichten over Kaapstad.

Wandelen met Nicky

Newlands park

’s Avonds zijn we in het centrum van Kaapstad lekker gaan eten.

Wijnroute

Ten noordoosten van Kaapstad ligt het wijngebied, en we hebben een paar dagen uitgetrokken om daar wat van het aanbod te gaan proeven. Behalve dat de wijn erg lekker en over het algemeen goed betaalbaar is, zijn de wijnmakerijen ook vaak gelegen in mooie, statige gebouwen in een mooie omgeving, dus dubbel genieten.

Mooi ingerichte wijn-landgoederen

Robertson

We begonnen in Paarl, waar we bij Fairview wijn en (geiten)kaas hebben geproefd en hebben geluncht.

Wijn drinken bij Fairview

Wijn drinken en kaas eten bij Fairview in Paarl

De geiten van Fairview

Vandaar zijn we naar Robertson gereden (wat een mooie rit was) waar we de nacht doorbrachten in een hutje op een boerderij. De volgende dag hebben we nog een wandeling gemaakt in de omgeving, wat mooie uitzichten opleverde (en waardoor we wat van de wijn-calorieën kwijt konden raken).

Onderweg naar Robertson

De boerderij waar we sliepen

Met koeien

En een kat

Uitzicht over de omgeving bij de wandeling

Uitzicht vanaf wandeling

Tulbagh

Het wat noordelijker gelegen dorpje Tulbagh was ons aangeraden door een zoon van Richard en ook hier hebben we lekker wijn geproefd. Vanwege de stromende regen en bewolking konden we helaas niet genieten van de mooie omgeving, maar gelukkig waren de meeste wijnhuizen met een haardvuur best behaaglijk. Het leek eerst lastig om accommodatie te vinden, maar uiteindelijk kregen we voor het luttele bedrag van R300 (een kleine 20 euro) een volledige woning in Cape Dutch stijl om in te overnachten, prachtig!

Cape Dutch Quarters - onze "hotelkamer"

Cape Dutch Quarters – onze “hotelkamer”

Hoofdstraat in Tulbagh

Stellenbosch

Via nog een aantal wijngaarden zijn we naar Stellenbosch gereden, waar we de nacht doorbrachten.

De volgende ochtend zijn we op bezoek gegaan bij Daniel de Wet, die een paar jaar terug een voorganger was bij onze kerk in Amsterdam. Het was erg leuk om hem weer te zien!

Daarna zijn we gaan lunchen bij Stark-Condé waar we daarna wijn hebben geproefd op een eiland in een vijvertje met prachtig uitzicht op wijngaarden en een kasteel.

Stark-Condé

Daarna zijn we bij Waterford wijn en chocola gaan proeven – zij zijn het eerste wijnhuis dat begon met wijn en chocolade combineren. Omdat Gerdi ook in Stellenbosch woont, lieten we haar weten dat we daar naartoe gingen en zij kwam er gezellig bij!

DSC_0063 (1)

fr_410

fr_413

The dessertwijn met chocola was zó lekker dat we daar nog een extra glas van hebben besteld.

’s Avonds heeft Gerdi ons nog iets van Stellenbosch laten zien en zijn we uit eten geweest.

Kerk in Stellenbosch

Oudste gebouw in Stellenbosch

Lion’s Head

Terug in Kaapstad zijn we één ochtend de Lion’s Head op geklommen (gelukkig scheen de zon toen weer). Dit is — naast de Tafelberg — één van de typische bergtoppen die je vanuit veel plekken in Kaapstad kan zien en heet zo omdat hij (met wat fantasie) op een leeuwenkop lijkt. Vanuit de top heb je mooi uitzicht over de oceaan en stad én op de Tafelberg.

Uitzicht van Lion’s Head

Tafelberg

Paraglider bij Lion’s Head

Dassie bij Lion’s Head

Cape Peninsula

Richard en Robin hebben een huis in Fish Hoek, aan de kust op de Cape Peninsula, het schiereiland ten zuiden van Kaapstad. We mochten hier een paar dagen blijven en hebben lekker kunnen genieten van de omgeving en ons appartementje. Een ritje langs de hele kustlijn van het schiereiland geeft je heel veel mooie uitzichten.

We kwamen ook langs Boulders Beach waar een kolonie van duizenden Afrikaanse pinguïns leven die je van dichtbij kan bekijken.

Afrikaanse pinguin

Afrikaanse pinguïn

Na een paar dagen relaxen, genieten van de uitzichten en puzzelen (!) gingen we weer terug naar Kaapstad.

Puzzel van 500 stukjes in één avond gemaakt

Daar besloten we dat we door zouden reizen naar Namibië. Gelukkig vertelde Richard ons dat de Zuid-Afrikaanse wintervakantie aan het einde van de week zou beginnen en dat Namibië dan vol zou stromen met vakantiegangers op zoek naar iets warmer weer. We gebruikten onze dinsdag om alles te plannen en zo veel mogelijk te boeken zodat we niet op een volle camping aan zouden komen, en vertrokken woensdagochtend vroeg richting het noorden, nadat we afscheid hadden genomen van Richard en Robin.